Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske værktøjer

Evalueringskultur.
Labyrinten har i arbejdet med læreplanen haft fokus på at understøtte en evalueringskultur, hvor meningsfulde redskaber er i brug til evaluering af læringsmiljøer.
Det har været væsentligt for os, at metoderne er praksisnære og giver mening. Metoderne har medvirket til, gennem det professionelle læringsfællesskab, at øge kvalificeringen af den enkeltes faglige pædagogiske dømmekraft. 

Vi benytter følgende:

  • Fokuseret pædagogiske fortællinger.
  • Systemisk refleksion.
  • Aktionslæring.


Fokuseret pædagogiske fortællinger.
Fokuseret pædagogiske fortællinger er et fagligt redskab til at kigge på pædagogisk praksis. Fortællingerne rummer kompleksiteten i myldrende livsprocesser, som pædagoger hver dag er en del af. 
Gennem fortællinger belyser vi, hvordan vi arbejder med forskellige emner i læreplanen. Fortællingerne understøtter et fælles ansvar for værdier og pædagogik i Labyrinten. Fortællingerne er nyttige til at sætte spot på det, som virker og som vi sammen gerne vil gøre mere af. Fortællingerne hjælper også til, at få fokus på det som er svært og som vi gerne vil ændre. Fortællingerne medvirker til at den enkelte pædagogs dømmekraft kvalificeres, da pædagogerne sammen har mulighed for at hjælpe med at løse, det vi bakser med. 
Fortællinger bistår til, at vi kan justere på læringsmiljøernes indhold og rammer, således at legen, børns læring og dannelse, børnefællesskaberne og børneperspektivet får gode vilkår. Personalet skriver fortællinger fra hverdagen. I fællesskab sætter vi lup på, for at se hvordan børnenes betingelser for leg, børnefællesskaber, læring, børneperspektiver og dannelse er, i de forskellige hverdagssituationer.  Vi har i udarbejdelsen af læreplanen anvendt fortællinger, da det muliggør at beskrive pædagogisk udvikling på en praksisnær og meningsfuld måde. 
Vi arbejder med i større grad at benytte fortællinger mere udtalt i samarbejdet med forældre. 
Arbejdet med fortællinger ligger primært på vores personalemøder og er både på tværs i huset og stuedelt.


Systemisk refleksion i pædagogisk praksis.
Systemisk refleksion i pædagogisk praksis er en metode, som vi anvender til at se på læringsmiljøet rundt om de enkelte børn. Systematisk refleksion er særlig velegnet, når børn af en eller anden årsag ikke trives optimalt i bestemte læringsmiljøer. Metoden er praksisnær. Vi benytter den i det konkrete arbejde med enkelte barns mulighed for trivsel.   
Der er en årsplan for faste systemiske refleksioner og opfølgning heraf.


Aktions læring
Aktions læring er metode, som vi har anvendt i det sidste år til at udvikle og evaluere på vores læringsmiljøerne i rutinesituationerne. Det har givet mening at støtte os op ad en simpel skabelon, som kan være retningsgivende i det pædagogiske udviklingsarbejde. Skemaerne bruges til at være skarpe på, hvad vi har aftalt og til løbende på personalemøder at justere på praksis. 
Vi tager aktionslæring i brug, når vi vurderer, at aktionslæring er det bedste redskab til at ændre på en pædagogisk praksis.