Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Brobygning

Brobygning internt i Labyrinten.

I Labyrinten brobygger vi internt i huset mellem vuggestue og familiegrupperne. Vi brobygger for at skabe sammenhæng for barnet mellem det kendte og det nye og for at skabe tryghed. Når tiden nærmer sig til at barnet skal rykke fra vuggestue til familiegruppe, kommer barnet på besøg på den stue, barnet skal gå på sammen med en voksen fra sin stue. I understående er en lille fortælling om brobygning i Labyrinten.

”Det gør så stor en forskel, når vi laver brobygger mellem vuggestue og familiegruppe.”
Jeg har de sidste par måneder været på besøg hver tirsdag på Regnbuen sammen med de 3 piger, som skal starte til april.
Ester springer lige ud i det. Lisa og Anna er lidt mere forsigtige. De to piger følger mig over alt under besøget.
Vi starter som regel i legekøkkenet, som er lidt afskærmet fra de andre børns leg på stuen.
I starten er vi kun i køkkenet. Efter nogle gange bliver pigerne mere trygge og bevæger sig til bordet ved siden af køkkenet, hvor der sidder 4 andre børn og leger med små figurer. Pigerne får nogle figurer og leger ved siden af de andre børn.
Næste gang vi besøger Regnbuen sætter Lisa sig efter lidt tid, på benet en af de voksne fra Regnbuen. Her leger Lisa med tog sammen med et barn fra stuen. Anna står på sidelinjen og ser på. 
Jeg har, hver gang vi har været på besøg, været ude og “tisse”, for at se hvad der skete. De første par gange, hvor jeg kortvarig var væk, ledte pigerne efter mig. Efter nogle uger spørger de ikke mere, men smiler når jeg vender tilbage.
Sidst vi var på besøg, malede både Lisa og Anna sammen med en voksen fra Regnbuen og andre børn, uden jeg sad ved bordet. 
Det gør så stor en forskel, når vi laver brobygning mellem vuggestue og familiegruppe.

Brobygning til Søndre SFO og Skole.
Da vi hører til Søndre SFO og Skole har Labyrinten har et tæt brobygningsarbejde hertil. Vi har i løbet af året 3 projektdage, hvor vi laver lege, fortæller historier eller synger en sang, som børnene er særligt optaget af. De ældste børn fra Labyrinten, dagtilbuddet Valmuen, SFOens medarbejdere, og medarbejdere fra 0.kl deltager i projektdagene. 
Inden SFO-start besøger en 0.kl´s medarbejdere og en medarbejder fra Søndre SFO Labyrinten for at hilse på børnene. En medarbejder fra Labyrinten besøger 0.kl. Alt dette for at skabe sammenhæng og genkendelighed for børnene. Ved besøgene hos hinanden opstår kendskab til og forståelse for hinandens faglighed og praksis.

Vi har fastlagt 7 brobygningsdage, hvor børnene en gang om ugen, op til at de skal starte på Søndre SFO, er på besøg fra 9.00-12.00.


Herudover holder vi brobygningsmøder, hvor medarbejderne på tværs af SFO, skole og dagtilbud videndeler.


Inden børnene fra Labyrinten skal starte på Søndre SFO, er der overleveringssamtaler, hvor SFO, 0.kl og medarbejdere fra Labyrinten deltager. Overleveringsmødet anvendes til at fortælle om barnet. Forældre med et barn i en udsat position deltager i et udvidet overleveringsmøde.  På mødet videreformidles de tiltag, som Labyrinten har igangsat, så den gode udvikling for barnet fastholdes.

Alle brobygningsaktiviteter er med til at skabe sammenhæng for børnene og med til at skabe tryghed ved de nye rammer.


Brobygning til andre skoler.
De børn, som skal gå på andre skoler end Søndre Skole, tilbydes et besøg på den pågældende skole.